Kosten werkruimte in koopwoning ZZP-er soms toch aftrekbaar

Administratieve splitsing biedt uitkomst bij start onderneming of bij eerste gebruik woning
ZZP-ers werken vaak geheel of gedeeltelijk in of vanuit hun eigen huis. In de regel zijn de kosten van een werkruimte thuis slechts aftrekbaar indien deze voldoende zelfstandigheid bezit en afzonderlijk verhuurbaar is. Een inpandige slaapkamer voldoet doorgaans niet aan deze voorwaarde alleen al door het ontbreken van een eigen opgang. Bij een koopwoning is in dat geval nog wel aftrek mogelijk via de methode van de administratieve splitsing. Voorwaarden hiervoor zijn dat u als eigenaar de werkruimte uitsluitend zakelijk gebruikt en deze ruimte tenminste 10% van uw woning uitmaakt.
26 mei 2018 Laatst gewijzigd: 10 jul 2018 Kennis mr. Peter Bregman RB

Hoe werkt de administratieve splitsing?

Bij een administratieve splitsing mag u het woonhuis in uw administratie verdelen in een privégedeelte en een ondernemingsgedeelte. U vermeldt de werkruimte vervolgens voor de werkelijke waarde op de balans. Dit doet u eenmalig bij de start van de onderneming of bij het eerste gebruik van het pand voor uw onderneming. Op deze wijze kunt u jaarlijks de kosten voor de werkruimte aftrekken.

Nadelen administratieve splitsing

Helaas kan de werkruimte-aftrek op termijn ook nadeel opleveren. Indien u stopt met uw onderneming of u verkoopt uw woning, dan moet u een deel van de (geschatte) opbrengst toerekenen aan de werkruimte. Indien er dan sprake is van een boekwinst, dan moet u hierover inkomstenbelasting betalen. Het is daarom niet altijd voordelig om te kiezen voor de administratieve splitsing.

BTW en splitsing woning

Ook voor de BTW kan een splitsing van de woning belastingvoordeel opleveren. Indien een BTW-plichtige ondernemer een nieuwe werkruimte creëert, kan de BTW over de investeringskosten worden teruggevraagd. De BTW-gevolgen staan hier wel los van de vraag of er voor de inkomstenbelasting administratief is gesplitst.

Behaal als ZZP-er BTW- en inkomstenbelastingvoordeel met de werkkamer

In een recente casus behaalde ik voor een ondernemer die zijn garage grondig had verbouwd een ’dubbel’ belastingvoordeel. Niet alleen kreeg hij kostenaftrek en teruggave van BTW. De investering leidde er mede toe dat de ZZP-er hierdoor als ondernemer voor de inkomstenbelasting werd erkend. Ondanks een bescheiden omzet en geringe winst werd de investering beschouwd als de eerste ondernemershandeling. Dit leverde in het jaar van investeren o.a. een extra aftrek op in de vorm van kleinschaligheidsinvesteringsaftrek.

Uit dit voorbeeld blijkt weer eens dat fiscale oplossingen vaak maatwerk zijn. Heeft u hierover vragen en wilt u hierover vrijblijvend sparren, neem dan vooral contact met mij op.

Auteur

Bregman_Peter_foto.jpg

mr. Peter Bregman RB

PM | Ondernemend
Heerde
Specialisme(n): DGA-problematiek, rechtsvormkeuze, samenwerking, familiebedrijven, mediation
Profiel
Neem contact op voor een gratis consult
Fiscaalconsult

Fiscaalconsult is het kenniscentrum en online adviesplatform voor financiële of juridische dienstverleners, als ook controllers van ondernemingen die op zoek zijn naar fiscale expertise.

Fiscaalconsult
Kanaalpark 157
2321 JW Leiden

Volg ons op

 
Fiscaal nieuws ontvangen?

Fiscaal nieuws ontvangen?

Ja, stuur mij de nieuwsbrief met fiscale updates en ontwikkelingen. Gegevensverwerking en verzending overeenkomstig de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). U ontvangt maximaal 1 nieuwsbrief per week.

Controleer nu uw mailbox

U ontvangt een bericht met instructies om uw e-mailadres te bevestigen.

Fiscaalconsult © 2017. Alle rechten voorbehouden. Privacybeleid en disclaimer

Ready for Online Business
1
0
1