Geruisloze terugkeer uit de BV

Hoe je verliezen in de BV toch kan verrekenen
Veel accountants en administrateurs deinzen ervoor terug: een geruisloze terugkeer. Te ingewikkeld. Toch is het raadzaam nader te onderzoeken of dit een oplossing kan zijn wanneer de BV een last begint te vormen. Zeker wanneer er sprake is van verrekenbare verliezen, kan het de moeite waard zijn. Hieronder volgt een rijtje met de meest voorkomende redenen om geruisloos terug te keren uit de BV.
8 jun 2018 Laatst gewijzigd: 10 jul 2018 Kennis mr. Barbara Rijskamp

Reden 1: Compensabele verliezen verrekenen met inkomen

Als je een activa-passiva-transactie doet en daarna de BV liquideert, gaan de compensabele verliezen verloren. De handel in verlies-BV’s is in de jaren negentig al aan banden gelegd, dus verkoop van je BV is geen oplossing. Een mogelijkheid die weleens vergeten wordt, is de geruisloze terugkeer uit de BV. Hierbij kunnen verliezen uit de BV omgezet worden in verliesverrekening met het inkomen in box 1. De voorwaarde is wel dat de onderneming in de eenmanszaak tenminste drie jaar wordt voortgezet.

Reden 2: Geen discussies met de Belastingdienst over het gebruikelijk loon

Als ZZP-er met één BV of meerdere BV’s ben je verplicht tenminste € 45.000 salaris op te nemen, ook al maakt je BV verlies. In overleg met de Belastingdienst is het soms mogelijk om van deze norm af te wijken, maar vastomlijnde regels zijn er niet. Dit kan eindeloze discussies opleveren met de Belastingdienst. In de eenmanszaak heb je dit probleem niet.

Reden 3: Recht op zelfstandigenaftrek en de MKB-winstvrijstelling

Als ZZP-er in de eenmanszaak heb je altijd recht op de MKB-winstvrijstelling. Dit betekent dat 14% van de winst is vrijgesteld. Als je voldoet aan de urennorm van tenminste 1225 uur heb je daarnaast recht op de zelfstandigenaftrek. Sinds 2012 is dit een vast bedrag van € 7.280 dat in mindering komt op de belastbare winst.

Er is een reden om niet geruisloos terug te keren: als je kiest voor een activa-passiva-transactie, word je weer aangemerkt als starter en kan je drie jaar lang de startersaftrek ontvangen naast de zelfstandigenaftrek.

Reden 4: Lagere administratieve lasten

Elke administratie brengt kosten met zich mee. Bij meerdere BV’s betekent dit meerdere administraties. Daarnaast heb je te maken met de vennootschapsbelasting en de loonbelasting naast de inkomstenbelasting, dus nog meer regels. De administratieve lasten kunnen daardoor in de duizenden euro’s lopen. Je kunt dus veel geld besparen door één of meerdere BV’s op te heffen.

Reden 5: Bedrijfspand naar privé halen

Dit kan om meerdere redenen interessant zijn. Bijvoorbeeld het voorkomen van overdrachtsbelasting, het waarderen op de hogere werkelijke waarde (waardoor compensabele verliezen niet verdampen), bedrijfsopvolging is gunstiger te realiseren, enzovoort. Elke situatie is anders. Zeker met onroerend goed moet je zorgvuldig omgaan. Afstemmen met de Belastingdienst is in dat geval geen overbodige luxe. Dit kan problemen achteraf voorkomen.

BV-structuur anders dan om fiscale redenen

Natuurlijk is het in sommige gevallen gewenst om in de BV te blijven opereren, bijvoorbeeld bij personeel, het risico op grote claims, uitstraling naar buiten, e.d. Het is dus niet voor iedereen een oplossing. Toch zul je je regelmatig moeten afvragen of je nog in de juiste rechtsvorm opereert, omdat je bedrijf ook continue verandert.

Heb jij te maken met één of meer van de volgende zaken?

• Mijn BV draait al jaren verlies;

• Ik heb discussie met de Belastingdienst over het gebruikelijk loon;

• Mijn salaris uit de BV is lager dan € 45.000;

• Ik heb een bedrijfspand, maar ik heb geen idee wat de gevolgen zijn bij bedrijfsopvolging of bij mijn overlijden;

• Ik heb geen idee of mijn bedrijf beter als eenmanszaak opgezet kan worden of niet.

Weet dat de fiscale invloed ingrijpend kan zijn. Graag help ik je om een goede keuze te maken. Aarzel niet om contact met mij op te nemen om eerst eens vrijblijvend te sparren.

Auteur

Rijskamp_Barbara_foto.jpg.jpg

mr. Barbara Rijskamp

Rijskamp Fiscaal
Alphen aan den Rijn
Specialisme(n): Ondernemerschap, inkomstenbelasting, ZZP en DGA
Profiel
Neem contact op voor een gratis consult
Fiscaalconsult

Fiscaalconsult is het kenniscentrum en online adviesplatform voor financiële of juridische dienstverleners, als ook controllers van ondernemingen die op zoek zijn naar fiscale expertise.

Fiscaalconsult
Kanaalpark 157
2321 JW Leiden

Volg ons op

 
Fiscaal nieuws ontvangen?

Fiscaal nieuws ontvangen?

Ja, stuur mij de nieuwsbrief met fiscale updates en ontwikkelingen. Gegevensverwerking en verzending overeenkomstig de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). U ontvangt maximaal 1 nieuwsbrief per week.

Controleer nu uw mailbox

U ontvangt een bericht met instructies om uw e-mailadres te bevestigen.

Fiscaalconsult © 2017. Alle rechten voorbehouden. Privacybeleid en disclaimer

Ready for Online Business
1
0
1